Nederlandmarkt

Zo stel je een goede offerte op

Het opstellen van een offerte is heel leuk werk. Het is namelijk in de meeste gevallen de laatste stap die je neemt om een potentiële klant te binden nadat je er een goed gesprek mee gehad hebt. Een offerte heeft geen wettelijke eisen zoals een factuur. Wel zijn er een aantal belangrijke dingen waarmee je de mogelijke klant kan overtuigen.

Wat is een goede offerte?

Een offerte is simpel uitgelegd een voorstel van door jou geleverde diensten of goederen waar een bepaalde prijs aanhangt. Je geeft hiermee een duidelijke beschrijving wat je gaat doen of leveren.

Over het algemeen vragen mogelijke nieuwe klanten bij meerdere bedrijven offertes op. Zo kunnen ze deze goed met elkaar vergelijken. Daarom is het belangrijk dat jij een betere offerte maakt dan je concurrenten. Dit doe je aan de hand van deze checklist.

Wat zet je in een offerte?

Er worden aan de inhoud van een offerte dan wel geen wettelijke eisen gesteld, je doet er verstandig aan om een compleet voorstel te sturen naar de klant. Je voorkomt hiermee onduidelijkheden achteraf. Zet in ieder geval deze 8 punten in je offerte:

  • De gegevens van je bedrijf. Dit zijn de naam van je bedrijf, KVK-nummer, BTW nummer, je bankrekening en je contactgegevens
  • De contactgegevens van je mogelijke nieuwe klant
  • De datum
  • Een offertenummer
  • Korte samenvatting van de werkzaamheden
  • Je totaalprijs of uurtarief
  • De geldigheidsduur (deze is bij een offerte in de meeste gevallen 30 dagen)
  • Een verwijzing naar jouw algemene voorwaarden

Voorbeeld offerte

Ook al heb je al een groot aantal offertes gemaakt en weet je precies wat je doet, het kan toch wel eens handig zijn om een goed voorbeeld te hebben. Hiermee weet je precies hoe een goede offerte eruit hoort te zien. Je kan deze vinden op de website van de Kamer van Koophandel.

Het tarief bepalen

Nadat je het gesprek met de klant gehad hebt zal je waarschijnlijk al een goed beeld hebben wat betreft het budget. De grote vraag is nu natuurlijk wat je er zelf graag aan wilt verdienen. De meeste ZZP-ers werken met een uurtarief wat soms iets verschilt per klant.

Bijvoorbeeld, aan een groot bedrijf wordt niet hetzelfde uurtarief gevraagd als aan een particulier. Dit geldt niet voor het leveren van een product. Dan worden over het algemeen wel vaste prijzen gehanteerd. Je kan er dan wel voor kiezen om een klant korting te geven als deze grote hoeveelheden afneemt.

Tips om een goede offerte te maken

Het maken van een goede offerte kan dus het verschil maken wat betreft het wel of niet binnenhalen van de opdracht. Het is dus belangrijk om hier veel aandacht aan te besteden. Zo maak je een goede indruk op je nieuwe klant. Dit doe je door gebruik te maken van deze tips:

Weten wie je benadert

Na het gesprek met de klant gehad te hebben met het verzoek om een offerte op te stellen, is het belangrijk om te weten wie de offerte ontvangt. Het komt bij startende ondernemers nogal eens voor dat ze hun voorstel richten aan iemand die niet uiteindelijk de beslissing neemt.

Probeer daarom tijdens het gesprek te achterhalen wie er binnen de organisatie verantwoordelijk is voor het beoordelen van jouw offerte.

De oplossing van het probleem benadrukken

De offerte is ten eerste bedoeld als prijsopgave. Het is echter ook verstandig om ook de oplossing zoals de snellere oplossing nog een keer te benadrukken. Breng dus zo goed mogelijk in kaart wat de wensen en de verwachtingen van de klant zijn.

Vermijd taalfouten

Een offerte met meerdere typfouten en een slordige lay-out maakt geen goede indruk. Je doet er dus verstandig aan om even een grammaticacontrole te doen voordat je de offerte naar de klant stuurt.

Een goed taalgebruik is heel belangrijk. Bij een notaris bijvoorbeeld is het gebruikelijk om voor een formele benadering te kiezen. In andere gevallen past het beter om de offerte juist wat losser op te stellen.

Inschatten van de ROI

Het eerste wat de mogelijke klant na het ontvangen van je offerte doet is het totaalbedrag berekenen. Hierbij gaat het wat je dienst kost en wat deze de klant op gaat leveren. Zet dit als je het uit kan rekenen in je offerte.